Karol Wojtyła i jego „Maryjność”

Zmiażdżona głowa węża

JP2, audiencja generalna, styczeń 1996: „Obecnie komentatorzy są zgodni w uznawaniu, że tekst księgi Rodzaju, według oryginalnego Hebrajskiego, działanie wobec węża przypisuje nie bezpośrednio „Niewieście”, ale Jej potomstwu”.

JP2, audiencja generalna, maj 1996: „… wersja ta nie odpowiada tekstowi hebrajskiemu, zgodnie z którym to nie niewiasta, lecz jej ród, jej potomek podepcze głowę węża. Tekst ten nie przypisuje zatem zwycięstwa nad szatanem Maryi, lecz Jej Synowi.”

Pius IX, 23 kwietnia 1845: „… Najświętsza Dziewica, Swoimi Niepokalanymi stopami, miażdży jego głowę”.

św. Pius X, 8 września 1903: „Maryjo, która miażdżysz głowę węża”

Pius XII, 26 lipca 1954: „Niepokalana miażdży swoimi stopami piekielnego węża”

Niewiasta obleczona w słońce

JP2, audiencja generalna, maj 1996:

„Jako świadectwo biblijne potwierdzające Niepokalane Poczęcie Maryi cytowany jest często XII rozdział Apokalipsy, który mówi o «Niewieście obleczonej w słońce» (12, 1). Współcześni egzegeci zgodnie dopatrują się w tej niewieście wspólnoty Ludu Bożego, rodzącego się w bólach zmartwychwstałego Mesjasza. ” (www.opoka.org.pl)

Pius XII, 1 stycznia 1950: „Doktorzy scholastyczni w tej niewieście obleczonej w słońce widzieli Matkę Boga”

W naszej opinii tłumaczenie „Opoki” jest wątpliwe.
Tekst angielski: „… Community of God’s People, giving birth in pain to the risen Messiah”
Tekst hiszpański (www.vatican.va): „… pueblo de Dios, que da a luz con dolor al Mesías resucitado.”
Tekst włoski (www.vatican.va): „… comunità del popolo di Dio, che partorisce nel dolore il Messia risorto.”

W naszej opinii powinno być: „…wspólnoty Ludu Bożego, rodzącego w bólach zmartwychwstałego Mesjasza. ”
Różnica jest istotna, gdyż:
1) „bóle zmartwychwstałego Mesjasza” – można odnieść wrażenie, że Mesjasz cierpiał po Swym Zmartwychwstaniu
2) Mesjasz rodzi Lud Boży – znaczy, że wcześniej, przed Zmartwychwstaniem Lud Boży nie istniał?
czy mamy się tu doszukać aluzji do założenia Kościoła Katolickiego?
3) Lud Boży rodzi Mejsasza: jak to się ma do: „z Ojca jest zrodzony przed wszystkimi wiekami”?
czy mamy się tu doszukać aluzji, jakoby Żydzi byli Ludem Bożym i z bólem urodzili Chrystusa?

Powszechne Macierzyństwo Maryi

JP2, audiencja generalna, kwiecień 1997:

„Na krzyżu, Jezus nie ogłosił oficjalnie Powszechnego Macierzyństwa Maryi. Ustanowił materialną relację, wyznaczoną pomiędzy Nią, a umiłowanym uczniem.”

Leon XIII, 22 września 1891: „… taką Jezus ogłosił Ją z krzyża, gdy powierzył Jej opiece i miłości cały rodzaj ludzki w osobie Jego ucznia.”

Tytuły Matki Bożej

JP2, Osservatore Romano, 4 maja 1997:

„Definicja „Maryjnych tytułów” „Orędowniczki”, „Współodkupicielki”, „Pośredniczki” nie jest zgodna z wielkimi Maryjnymi tekstami Watykańskiego Drugiego”

Pius VII, 19 lutego 1805: „… zbliża się do tronu Jej Boskiego Syna, błaga jako Orędowniczka, modli się jako Służebnica, ale rozkazuje jako Matka.”

Pius XI, Miserentissimus Redemptor, 8 maja 1928: „….Matkę Swą jako Orędowniczkę grzeszników… Pośredniczkę…”

Pius XI, mowa do pielgrzymów z Vicenzy, 5 sierpnia 1928: „Odkupiciel zaangażował Swoją Matkę w Jego własne dzieło. Dlatego zwracamy się do Niej tytułem Współodkupicielka.”

Pius XII, alokucja papieska podczas kanonizacji Ludwika Marii Grignion de Montfort, 21 lipca 1947: „Nasza Orędowniczka, między Bogiem a grzesznikiem…”

Pius XII, przemówienie radiowe, 13 maja 1946: „… nasza najbardziej kochająca Orędowniczka, Pośredniczka…”

Źródło: http://semperfidelisetparatus.blogspot.com/2013/01/karol-wojtya-i-jego-maryjnosc.html

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s