Na środę po niedzieli Zapustnej – Avancini Mikołaj SI, Rok Chrystusowy, Krakow 1896

Bez tytułuKazanie Chrystusa w czasie Wieczerzy.

I. Jako mię umiłował Ojciec i ja umiłowałem was. Trwajcie to miłości mojej. (Jan, XV. 9). W tej mowie zaleca Chrystus: 1. Miłość Boga żywą i trwałą. 2. Pobudza do niej miłością swoją, którą umiłował nas pierwszy, bez żadnej zasługi naszej: a miłością tak wielką i czystą, jaką umiłował Go Ojciec. Czyż nie ma prawa domagać się miłości naszej? 3. Jednego tylko wymaga po miłości naszej: a to jedno w tych oto słowach: Jeśli mię miłujecie, chowajcie przykazania moje. (Jan, XVI. 15). A przykazania Jego nie są ciężkie. (l. Jan, V. 3). A jaka za to nagroda? Słuchaj, co mówi Chrystus. 1. Objawię mu siebie samego. 2. Ojciec mój umiłuje go. 3. I do niego przejdziemy, a mieszkanie u niego uczynimy. (Jan, XIV. 21.23).

II. Przykazanie nowe daję team, abyście się społecznie miłowali, jakom was umiłował. (Jan. XIII. 34). Przykazuje miłość bliźniego. Gdzie jej nie masz, nie masz miłości Boga. Jeśliby kto rzekł: iż miłuje Boga, a brata swego nienawidził, kłamcą jest. (1. Jan, IV. 20) Przykazanie nowe, na którym opiera się prawo nowe, które jest prawem miłości, w którym: tak wiele nas, jednym ciałem jesteśmy w Chrystusie, a każden z osobna jeden drugiego członkami. (Do Rzym. XII. 1.). Przykazanie to jest nowe, nie co do miłości samej, lecz w tym jest nowe, iż tak mamy miłować bliźniego, jako nas umiłował Chrystus: to jest z łaski, nieprzyjaciół nawet, z pracą i trudem, aż do krzyża, ażeby nas zbawił. O jakże ci daleko do tej miłości! Jeśli chcesz być uczniem Jego, zapal w sobie tę miłość. Po tym poznają wszyscy, żeście uczniami mojemi, jeśli miłość mieć będziecie jeden ku drugiemu. (Jan.XI11. 35.).

III. Proście a weźmiecie. (Jan, XVI. 24). Zaleca modlitwę. 1. Wzbudza ufność naszą, mówiąc: a o cokolwiek będziecie prosić Ojca w imię moje, to uczynię. (Jan, XIV.13). 2. Utwierdza tę ufność, mówiąc: Jeśli o co prosić będziecie Ojca w inną moje, da wam. (Jan XVI. 23). 3. Naucza, ażeby to, o co prosimy, było czymkolwiek, to jest, jak mówi Augustyn św., „iżby nie było niczym w porządku do żywota wiecznego“. 4. Naucza, aby prosić w Imię Jego, czyli przez zasługi Jego, które (jak mówi Rupert), są konieczną wszelkiej modlitwy dźwignią.

5. Chce, iżby to, o co prosimy, było ku chwale Bożej: aby był uwielbion Ojciec w Synu. (Jan, XIV. 13). Jeśli te warunki zachowasz, o co tylko prosić będziesz, otrzymasz.

Skomentuj

