O czym milczy Ksiądz Rafał Trytek?

Ksiądz Rafał ma oczywiście słuszność w tym, iż soborowa sekta ubrana w katolickie szaty Kościołem założonym przez Chrystusa nie jest, nie jest Kościołem katolickim. Problem nie polega jednak na tym co Ksiądz Rafał Trytek mówi, ale na tym o czym milczy. A milczy na temat nauki Kościoła, która jest nie do pogodzenia z sedewakantyzmem, a raczej to sedewakantyzm jest nie do pogodzenia z nauką Kościoła katolickiego. Konkretnie mam na myśli naukę o apostolskości Kościoła.

Pius IX orzeka (1864, Denz. 1686):

„Prawdziwy Jezusa Chrystusa Kościół czworakimi cechami, które z Symbolu, jako przedmiot wiary wyznajemy, powagą bożą jest ustanowiony i poznawalny“.

Cóż to znaczy, iż Kościół jest apostolski? Aby nie snuć własnych wywodów przytoczę Apologetykę trzech różnych katolickich autorów.

Apologetyka podręczna. Obrona wiary katolickiej z odpowiedziami na zarzuty. Ks. St. Bartynowski T.J., Kraków 1918 rok, s. 473:

„Historia stwierdza, że ze wszystkich kościołów, które Apostołowie założyli, jedynie tylko Kościół rzymski przetrwał aż do naszych czasów. Kiedy bowiem na innych stolicach biskupich, przez Apostołów założonych, od dawna już przerwany został szereg biskupów, następujących kolejno po Apostole założycielu, — wskutek czego te kościoły przestały być bezpośrednio apostolskimi — to jedynie na stolicy, założonej przez św. Piotra w Rzymie, wszyscy bez wyjątku biskupi następowali po sobie bez przerwy i prawnie. Stąd obecny biskup rzymski, papież Benedykt XV., jest dalszym ogniwem tego długiego łańcucha, którego pierwsze ogniwo stanowi św. Piotr Apostoł. Jedyny przeto Kościół rzymski pozostał aż dotąd bezpośrednio apostolskim, i dlatego tylko on wyłącznie może swojej apostolskości udzielić innym stolicom biskupim, i przez to uczynić je pośrednio apostolskimi”.

Ks. Grabowski – Prawo Kanoniczne według nowego kodeksu, Lwów 1927, s. 16-17:

„Ponieważ bezpośrednie następstwo apostolskie zostało faktycznie we wszystkich kościołach przerwane, a trwa jedynie na stolicy rzymskiej, łączność przeto z biskupem rzymskim jest dziś dowodem jedności apostolskiej, niezależnie nawet od prymatu tego biskupa. Wszystkie inne kościoły tylko pośrednio, przez Kościół rzymski, są apostolskimi. Łączność z biskupem rzymskim jest jedynym sprawdzianem jedności z Kościołem Chrystusowym”.

Ks. Sieniatycki, Apologetyka czyli dogmatyka fundamentalna, Kraków 1932:

„Chrystus powierzył prymat jurysdykcji w swym Kościele Piotrowi i jego następcom, biskupom rzymskim, przeto w Kościele Chrystusowym nikt nie może mieć prawa nauczania, uświęcania i rządzenia, kto od biskupa rzymskiego bezpośrednio czy pośrednio nie otrzymał misji po temu. Dlatego Kościoły, których założyciele i przełożeni takiej misji nie mają, nie posiadają cechy apostolskości, nie są Kościołami Chrystusa, lecz są heretyckimi lub schizmatyckimi”.

Prawne i ciągłe następstwo na Stolicy założonej przez Apostoła przetrwało jedynie na Stolicy Rzymskiej. Zatem Stolica św. Piotra jest ostatnią, która jest bezpośrednio apostolska. Inne kościoły partykularne, rozsiane po całym świecie, są apostolskie tylko pośrednio, poprzez łączność z Biskupem Rzymu, wtedy, gdy posiadają misję apostolską od niego, jurysdykcję.

Sedewakantyzm zakłada, iż prawne i ciągłe następstwo na Stolicy Rzymskiej ustało wraz z nastaniem heretyckich antypapieży, od Jana XXIII licząc. Takie założenie jest sprzeczne z nauką Kościoła oraz słowami Jezusa skierowanymi do świętego Piotra, iż „bramy piekielne nie przemogą”. Gdyby faktycznie było tak, jak chcą tego sedewakantyści, iż od śmierci Pusa XII mamy okres sede vacante, oznacza to, iż nie istnieje obecnie Kościół apostolski, co jest w świetle katolickiej wiary niemożliwe. O tyle bowiem trwa Kościół apostolski o ile trwa prawne i ciągłe następstwo biskupów na Stolicy Rzymskiej. Jeśli zaś Pius XII był ostatnim z Papieży to obecnie nie ma możliwości dokonania prawnego wyboru kolejnego papieża. Sedewakantyzm oznacza więc, iż Kościół został zniszczony.

Ponieważ zgodnie z obietnicą Jezusa i nauką Kościoła katolickiego Kościół będzie istniał aż do skończenia świata, a Kościół jest Kościołem apostolskim, dlatego jedyną teologiczną konkluzją jest przyjęcie, iż takie prawne i ciągłe następstwo istnieje do dnia dzisiejszego, czyli Pius XII nie był ostatnim z legalnych papieży i istnieje linia sukcesji apostolskiej Biskupa Rzymu, o której nie wiemy.

Szymon Klucznik


Przeczytaj również: 

Sukcesja apostolska a odstępstwo sedewakantyzmu.

Czy obecnie Kościół znajduje się w okresie sede vacante?

Misja apostolska, sukcesja apostolska, prawny wybór papieża.

Reklamy

2 thoughts on “O czym milczy Ksiądz Rafał Trytek?

  1. Tego raczej bym się nie dopatrywał, guziczek mu się rozpiął i starał się to jakoś zamaskować.

    A co do tekstu – „istnieje linia sukcesji apostolskiej Biskupa Rzymu, o której nie wiemy.” – święta racja.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s